Czynniki ESG – dlaczego są ważne dla strategii Twojej firmy?

Przedsiębiorstwa, które nie prowadzą działań w zakresie zrównoważonego rozwoju, mogą się zastanawiać, dlaczego ESG jest ważne. Mogą też chcieć lepiej zrozumieć, z czym wiąże się konieczność raportowania niefinansowego – szczególnie w czasie, gdy polski sektor MŚP mierzy się z wieloma innymi wyzwaniami. Dlaczego warto wdrożyć strategię ESG i czy przełoży się to na sukces Twojej firmy?

Czym jest ESG?

ESG to skrót, który odnosi się do wskaźników pokazujących, jak odpowiedzialnie działa Twoja firma w trzech kluczowych obszarach.

  • Environmental (środowisko) – mówi o tym, jak Twoje przedsiębiorstwo wpływa na planetę, ile emituje gazów cieplarnianych, jak zarządza odpadami
  • Social (społeczna odpowiedzialność biznesu) – jak traktujesz swoich pracowników, klientów i społeczności lokalne
  • Governance (ład korporacyjny) – jak zarządzasz firmą pod kątem zgodności z prawem, etycznego podejścia przy podejmowaniu decyzji oraz transparentności działań

Coraz więcej dużych firm, korporacji i banków wymaga od swoich partnerów biznesowych działań w zakresie ESG. Od 2024 roku obowiązuje również unijna dyrektywa CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), która do 2028 roku będzie stopniowo poszerzać liczbę podmiotów objętych standardami ESG. Nie jest to więc kwestia trendu dotyczącego wąskiego grona odbiorców, tylko realny wymóg rynku, który może wpływać na dostęp do finansowania czy możliwość współpracy z większymi podmiotami.

Chcesz wiedzieć więcej? Sprawdź, co to jest ESG.

Raportowanie ESG – największe wyzwania

Polskie firmy, które chcą lub muszą wprowadzić ESG, stoją przed wyzwaniem. Większość przedsiębiorców, ponieważ na co dzień nie zajmuje się kwestiami związanymi z ochroną środowiska, odpowiedzialnością społeczną i ładem korporacyjnym, nie ma głębokiego zrozumienia dla tych zmian. W firmach brakuje  kompetentnych specjalistów, którzy mogliby koordynować wdrożenie ESG, a następnie odpowiadać za tworzenie raportów i monitorowanie sytuacji.

Często nie mają też wypracowanych systemów zbierania, zestawiania i analizowania danych ESG. Jednocześnie brakuje jednolitych standardów i wytycznych, co utrudnia tworzenie i porównywanie raportów. Wyzwaniem są same koszty wdrożenia – konieczność dostosowania procesów, systemów i sposobów raportowania do wymogów ESG, szczególnie w przypadku mniejszych firm.

CZYTAJ  Authmsg - kod weryfikacyjny. Co to jest?

Korzyści z uwzględnienia wskaźników ESG w strategii firmy

Zarówno konsumenci indywidualni, jak i klienci biznesowi oczekują od firm zaangażowania w działania na rzecz środowiska. Czy przedsiębiorstwa rzeczywiście muszą zacząć uwzględniać te oczekiwania w swoich strategiach biznesowych?

O ile konsumenci indywidualni często pozostają ze swoimi oczekiwaniami na poziomie deklaratywnym, o tyle biznes rzeczywiście coraz częściej wymaga dostępu do raportów ESG. Jakie korzyści może oznaczać dla Twojej firmy zaangażowanie w zrównoważony rozwój?

  1. Łatwiejszy dostęp do współpracy z inwestorami i kredytodawcami – firmy, które spełniają standardy związane z ESG, mogą skuteczniej pozyskiwać finansowanie od banków, funduszy inwestycyjnych i innych instytucji, które biorą pod uwagę wpływ biznesu na środowisko naturalne
  2. Pozytywny wpływ na reputację firmy – zaangażowanie w redukcję śladu węglowego czy minimalizację luki płacowej poprawia wizerunek zarówno dużych korporacji, jak i małych i średnich przedsiębiorstw
  3. Większa wiarygodność w oczach inwestorów oraz konsumentów indywidualnych, którzy nawet jeśli dzisiaj tylko deklarują, jak ważna jest dla nich inicjatywa firm, z których produktów i usług korzystają, już za kilka lat mogą podejmować decyzje, weryfikując poziom odpowiedzialności społecznej marki
  4. Optymalizacja kosztów – działania związane z ochroną środowiska mogą przyczynić się do większej efektywności energetycznej, co może być szczególnie odczuwalne na początku inwestycji (np. po wprowadzeniu energooszczędnych urządzeń, instalacji odnawialnych źródeł energii, czy izolacji budynku), ale przynosi korzyści długoterminowo
  5. Minimalizacja ryzyka regulacyjnego – proaktywne podejście do standardów raportowania ESG pozwoli firmom uniknąć kar i negatywnych konsekwencji w związku ze zmianami prawnymi w przyszłości, dlatego dobrym rozwiązaniem jest korzystanie z dodatkowych narzędzi do zarządzania śladem węglowym, które ułatwiają raportowanie

Dlaczego ESG jest ważne?

Trudno zignorować znaczenie ESG – firmy już są lub za chwilę będą zobowiązane do tego, by monitorować dane dotyczące emisji gazów cieplarnianych, czy działań w miejscu pracy na rzecz zespołu i na podstawie tych danych wdrażać zmiany. Według danych PwC aż 94% banków w Polsce planuje w najbliższym roku uwzględnić wpływ wskaźników ESG na procesy i profil ryzyka w sposób ilościowy w zarządzaniu ryzykiem kredytowym, co przełoży się na dostępność finansowania.W związku z tym coraz więcej firm staje przed pytaniem, w jaki sposób uwzględnić aspekty ESG w swojej działalności – obliguje je do tego prawo, „wymusza” to sytuacja na rynku oraz presja np. ze strony większych kontrahentów, którzy działają na rynku międzynarodowym oraz konsumentów, którzy uważniej przyglądają się działaniom firm w obszarze zrównoważonego rozwoju czy troski o zagadnienia społeczne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *